افسردگی در دوران حاملگی

برای شاد بودن چه بخوریم نی نی سایت هاه یک تخ در تخمدان رشد کرده و ازاد شده و به سمت رحم حرکت می کند تخ بعد از آزاد شدن تنها برای بارور شدن زمان دارد تخ زمانی که جدا می شود از لوله های تخمدان به سمت رحم حرکت می کند در این مسیر این شانس را دارد تا بارور شود چنانچه تخ بارور نشود به مدت یک شبانه روز زنده می ماند تخ پس از رهایی از تخمدان به مدت یک روز و یا نصف روز فرصت باروری دارد اما اسپ پس از اینکه وارد رحم می شود می تواندتا چند روز در آنجا به زندگی خود ادامه دهد بنابراین به خانم هایی که می خواهند شانس بارداری خود را افزایش دهند توصیه می شود روز قبل و تا روز بعد از تخ گذاری، مقاربت داشته باشند اما به طور کلی برای بالا بردن فرصت باردار شدن زوجها باید در طول هفته تا دفعه رابطه جنسی داشته باشند عدم اع از تخمگک گذاری شانس باوری را کاهش می دهد چنانچه مقاربت در زمانی باشد که تخ گذاری انجام نشده، باروری صورت نمی گیرد اندازه گیری دمای بدن یکی از راههای تشخیص تخ گذاری است در زمان تخ گذاری دمای بدن افزایش پیدا می کند زمانی را که دمای بدن افزایش می یابد را مشخص کنید مقاربت باید قبل از شروع این زمان باشد برای آنکه اسپ راحت تر وارد رحم شود باید به گردن رحم نزدیک تر شود بنابراین موقعیت قرار گرفتن در هنگام رابطه جنسی نقش بسزایی در این موضوع دارد تنظیم شدن هوون ها به دستگاه تناسلی درباروری ک می کند از یک رژیم غذایی مناسب پیروی تعریف شادی چیست کنید میزان چربی بدن در باروری مهم است با پیروی کردن از یک رژیم غذایی میتوان وزن بدن را به حالت تعادل درآورد کم وزنی و اضافه وزن شانش باروری را کاهش میدهد ویتامین های سی-دی-کلسیوم-روی-آنتی اکسیدان ها باعث تقویت اسپ شده و فعالیت آنها را افزایش میدهد مصرف الکل-کافین قدرت باروری را کاهش میدهد

ورزش نیز یکی از راه هایی است که باعث تقویت باروری میشود به این دلیل که میزان چربی را در بدن تنظیم میکند آیا افسردگی یا اضطراب در دوران حاملگی طبیعی است؟ اگر چه غالباً حاملگی به صورت دورانی لبریز از شادی و شعف به تصویر کشیده می‌شود، این امر برای همه زنان واقعیت ندارد دست کم از هر ده زن حامله یک نفر از دوره های افسردگی رنج می برد سالها متخصصین به اشتباه معتقد بودند که هوون های حاملگی از زنان در برابر افسردگی محافظت می‌کنند و تنها پس از تولد نوزاد به خاطر این¬که میزان این هوون ها کاهش می یابد، در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر می شوند آنها ا معتقد هستند که بالا رفتن سریع سطح هوون ها در آغاز حاملگی می‌تواند شیمی مغز را به هم زده و به افسردگی منتهی شود همچنین، تغییرات هوونی می تواند موجب شود بیش از حد طبیعی احساس اضطراب کنید اضطراب شرایط دیگری است که می توان و باید در دوران حاملگی به دان آن پرداخت افسردگی و اضطراب من است تشخیص داده نشوند چون که زنان غالباً احساسات خود را انکار کرده و آنها را به حساب بدخلقی موقتی چه چیزی باعث شادی میشود می‌گذارند که اغلب به ِ حاملگی پیش می‌آید بنا بر این در گفتن این گونه احساسات به پزشک یا ماما احساس شندگی نکنید سلامت روانی شما به اندازه سلامت جسمی‌تان اهمیت دارد و در حقیقت می‌تواند سلامت جسمی‌تان را تحت تأثیر قرار دهد به طور مثال، تحقیقات نشان می‌دهند که افسردگی و اضطراب می‌تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد همچنین این شرایط می‌تواند توانایی شما را در مراقبت از خود و نوزاد در حال رشدتان مختل کند چگونه بفهمم که در معرض خطر بخصوصِ افسردگی یا اضطراب در حین بارداری هستم؟ برخی از عل تهدید کننده رایج عبارتند از تاریخچه خانوادگی یا شخصی افسردگی یا اضطراب اگر در گذشته با افسردگی یا اضطراب بیش از حد دست به گریبان بوده اید یااگر افسردگی در خانواده شما وجود داشته است ، در دوران حاملگی احتمال بیشتری دارد که به افسردگی دچار شوید حتی اگر هیچ وقت دوره هایی از افسردگی کامل را تجربه نکرده ایداما در شرایط نا معلوم یا استرس زا به مضطرب یا افسرده شدن تمایل داشته اید، من است ا بیشتر در معرض افسردگی قرار داشته باشید مشکلات رابطه ای اگر درگیرِ رابطه ای هستید که دچار مشکل شده است و به عنوان یک زوج نمی‌توانید با صحبت کردن مسائل را حل کنید به مشاور مراجعه کنید این فکر که با ورود نوزادتان همه چیز حل می‌شود، کاملاً اشتباه است این تازه وارد فشاری را که به رابطه شما وارد می‌شود بیشتر خواهد کرد بنابراین شاد زیستن زنان همین حالا برای بهبود رابطه خود نزد مشاور بروید و آن را به زمان دیگری موکول نکنید به ویژه اگر قربانی سوء استفاده جنسی نیز هستید دان ناباروری اگر برای حامله شدن مشکل داشته اید، احتمالاً فشار روانی زیادی را متحمل شده اید همچنین اگر شیوه های باروری متعددی را تجربه کرده اید، من است هنوز هم با تأثیرات جانبی روانی ماه ها یا حتی سال ها تحت دان بودن و انتظار اضطراب آور دست به گریبان باشید سابقه داشتن حاملگی ناموفق اگر در گذشته سقط جنین کرده یا نوزادی را از دست داده اید، جای تعجب نیست که نگران سلامت این حاملگی باشید

همچنین اگر از دست دادن جنین به تازگی رخ داده یا در سال گذشته چندین بار سقط جنین کرده اید، من است وقت کافی برای بهبودی کامل عاطفی و جسمی را نداشته‌اید همین طوراگر تحت دان باروری هستیددربرابر افسردگی یا اضطراب بیشتر آسیب پذیر می‌شوید مشکلات مربوط به حاملگی یک حاملگی پیچیده یا با ریسک بالا می‌تواند هزینه عاطفی زیادی را در بر داشته باشد به ویژه اگر مجبور هستید هفته ها در رختخواب استراحت کرده یا آزمایش های متعدد را تحمل کنید زنانی که نوزادان دو قلو باردار هستند در این دسته قرار می‌گیرند تحمل کردن فشار ناشی از روش های دشوار با نگرانی از سلامت نوزاد، معولاً کار دشواری است همچنین اگر قادر به کار کردن نباشید یا نتوانید چیزهای دیگری را که به انجامشان عادت کرده ایدانجام دهید، حفظ تعادل عاطفی شاد زیستن زنان برایتان سخت تر می‌شود با پزشکتان در مورد سلامت روانی خود صحبت کنید در پیش گرفتن گام‌های مناسب نیز می‌تواند خطر بروز مشکلات پس از تولد نوزاد را برای شما کاهش دهد و کتان می‌کند تا بهتر بتوانید از نوزادی که برای به دنیا آوردنش آن همه زحمت کشیده اید، لذت ببرید پیشامدهای استرس زای زندگی نگرانی های مالی؟ نقل ان؟ تصمیم در مورد تغییر شغل؟ پس از سال ها کار کردن، ریزی نمودن برای ماندن در خانه؟ هر کدام از این نگرانی ها یا تغییرات زندگی به علاوه جدایی، مرگ یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده و یا از دست دادن شغل، می‌تواند برای شما استرسی جدی در پی داشته باشد سابقه سوء استفاده جنسی زنانی که مورد سوء استفاده روانی، جنسی، جسمی یا کلامی قرار گرفته اند، من است اعتمادبه نفس پایینی داشته باشند و احساس داندگی یا تنهایی بکنند که همه اینها خطر ابتلا به افسردگی را بالا می برد حاملگی می‌تواند خاطرات دردناک مربوط به سوء استفاده جنسی در گذشته را درحالی که آماده مادر شدن می‌شوید زنده کند همچنین از دست دادن کنترل بر روی بدن در حال تغییرتان من است همان داندگی را که وقتی مورد سوء استفاده قرار گرفتید، درشماایجاد کند دیگر عل خطر اگر سن کمی دارید، تنها هستید یا حاملگی تان نا خواسته است، در آن صورت خطر ابتلا به افسردگی برایتان بیشتر خواهد بود علائم افسردگی چه هستند؟ برخی از علائم از قبیل خستگی یا خواب آشفته، راههای شاد زیستن در زندگی در میان زنان سالم در دوران حاملگی رایج است اما وقتی که این علائم با احساس غم و اندوه و داندگی آمیخته شود یا در عملکرد شما اختلال ایجاد کنند، دست کم می توان تا حدی افسردگی را مقصر دانست اگر احساس می کنید قادر به انجام مسئولیت های روزانه خود نیستید یا فکر آسیب زدن به خود به سراغتان می‌آید، بلافاصله با پزشک یا مامای خود جهت ارجاع به مشاور بگیرید دیدن دانگر یا روان پزشک به به معنای ضعیف بودن نیست برعکس، نشان دهنده این است که می‌خواهید اقدامات لازم را برای حفظ سلامت و خود و نوزادتان انجام دهید اگر سه یا تعداد بیشتری از علائم زیر را به مدت بیش از دو هفته تجربه کردید، با پزشک خود در مورد این که آیا باید به روان دانگر مراجع کنید یا خیر، صحبت کنید • داشتن این حس که دیگر هیچ چیزی لذت بخش یا سرگ کننده نیست • احساس گرفته بودن، غمگینی یا تهی بودن هر روز و در بیشتر مواقع • مشکل تمرکز کردن • برانگیختگی یا آشفتگی بیش از حد و یا گریه کردن فراوان • اختلال در خواب یا دائماً در خواب بودن

• خستگی بسیار زیاد یا بی پایان • میل به خوردن به طور مداوم یا اصلاً به خوردن تمایل نداشتن • احساس گناه بی دلیل یا احساسات مربوط به بی بودن یا داندگی نهایتاً، نوسانات روحی که در آن دوره هایی از افسردگی با دوره هایی از شادی بی حد و حصر و غیر طبیعی شامل فعالیت زیاد، نیاز کمتر به خوابیدن یا خوردن، افکار سریع و گذرنده، جملات شادی رفتار اجتماعی نامتناسب یا قضاوت ضعیف جایگزین می‌شود، علایمی از یک اختلال به نام اختلال دو قطبی هستند که نیازمند دان فوری هستند اگر این علائم را دارید با پزشک خود بگیرید علائم اضطراب چه هستند؟ اگر احساس می‌کنید بر آشفته یا عصبی هستید و یا اینکه علایم زیر را دارید، با پزشک یا مامای خود بگیرید • حملات اضطرابی • این حملات بدون هیچ گونه هشداری آغاز می شوند و افزایش ضربان قلب، گیجی یا ضعف، عرق کردن کف دست، تنگی نفس و این احساس که دارید سکته قلبی می کنید یا بیهوش می‌شوید را شامل می‌شوند • نگرانی مداوم در مورد سلامتی خود یا نوزادتان یا داشتن رر این احساس که چیز وحشتناکی در شرف رخ دادن است افسردگی و اضطراب حاملگی چگونه دان می شوند؟ هم روان دانی و هم داروهای ضد افسردگی را می توان برای دان این شرایط در دوران حاملگی مورد استفاده قرار داد از پزشک یا مامای خود بخواهید که شما را به روان شناس یا روان پزشک ارجاع دهد یا می‌توانید از شرکت بیمه خود فهرستی از مراکزی را که خدمات روانی ارائه می‌دهند، تهیه نمایید سعی نکنید خود را با انواع مواد گیاهی یا دیگر داروها دان کنید سالم بودن این داروها در طی دوران حاملگی مشخص نیست و همچنین جایگزینی مؤثری برای ک تخصصی نیستند چگونه می توانم از بروز افسردگی و اضطراب در دوران حاملگی جلوگیری کنم؟ افسردگی و اضطراب در نتیجه تغییرات بیو شیمیایی حادث می‌شوند بنابراین زندگی شاد روزانه در صورتی که در معرضشان قرار بگیرید، من است نتوانید به طور کامل از آنها دوری کنید اما مراقبت نمودن از خود به لحاظ عاطفی می‌تواند به شما ک کند تا علائم آن را خفیف تر کرده و روحیه خود را خوب نگه دارید به خود سخت نگیرید در برابر این طرز فکر که قبل از این که نوزاد به دنیا بیاید تا می توانید باید کارهای لازم را انجام دهید، مقاومت کنید من است فکر کنید که قبل از رفتن به مرخصی زایمان، لازم است اتاق شیرخوار را آماده کنید، خانه را تمیز کنید یا تا آنجا که می توانید کار کنید اما در حقیقت چنین نیست خود را بر تمامی این کارها ارجح بدانید وقتی کودکتان به دنیا بیاید دیگر وقت چندانی برای رسیدن به خود ندارید کتابی بخوانید، صبحانه را در رختخواب صرف کنید یا به یک پیاده روی طولانی و لذت بخش بروید کاری را انجام دهید که موجب می شود احساس خوبی داشته باشید مراقبت کردن از خود بخشی ضروری برای مراقبت کردن از نوزادتان محسوب می شود پیوند خود با همسرتان را حفظ کنید اطمینان حاصل کنید که وقت کافی را برای بودن با همسرتان و تغذیه این رابطه اختصاص می‌دهید اگر اان دارد همین الان به مسافرت بروید

هر کاری می‌توانید برای مستحکم‌تر کردن رابطه خود انجام دهید تا هنگامی که نوزاد به دنیا آمد، بتوانید بر آن تکیه کنید در مورد مسائل موجود صحبت کنید ترس ها و نگرانی های خود در خصوص آینده را با همسر، دوستان و خانواده تان مطرح کنید استرس شادي يعني چه خود را کنترل کنید اجازه ندهید یأس و نا امیدی بر زندگی تان چیره شود راه هایی را برای مراقبت نمودن از خود بیابید به خود استراحت د، زیاد بخوابید، ورزش کنید و به خوبی تغذیه کنید اگر اضطراب به درون تان راه ی، سعی کنید به کلاس های یوگای مخصوص زنان حامله بروید یا مدیتیشن انجام دهید برای جلوگیری از بروز افسردگی پس از زایمان چه می توانم بکنم؟ حدود نیمی از زنانی که از افسردگی در دوران حاملگی رنج می برند، افسردگی پس از زایمان را نیز تجربه خواهند کرد اما در صورتی که این افسردگی در دوران حاملگی دان شود، احتمال تداوم آن به پس از زایمان به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد دراینجا به چند مورد دیگر که می تواند سودمند باشداشاره می‌کنیم • هم ا عادت مراقبت از خود را فرا بگیرید تا به صورت بخشی از کارهای روزمره تان در آید روش‌هایی را اتخاذ کنید تا بتوانید هنگامی که نوزاد به دنیا آمد، زمانی را برای استراحت پیدا کنید • با همسرتان در مورد نحوه تقسیم وظایف خانگی، مراقبت از یکدیگر و همچنین رسیدگی به نوزاد صحبت کنید • حال، ای حمایتی را درست کنید ای تشکیل شده از دوستان، اعضای خانواده، همسرتان و پزشک یا دانگر تا قبل از این که نوزاد به دنیا بیاید از بابت ک دیگران آسوده خاطر باشید کسانی را پیدا کنید که در انجام کارهای آشپزی، نظ یا مراقبت از کودک یاری تان دهند تا فرصت دوش گرفتن، استراحت کردن یا قدم زدن را داشته باش


افسردگی در دوران حاملگی